Jump to content
SanDan

Scandinavians

Share

4,816 posts in this topic

Recommended Posts

Riipustukset sen kun vaan pitenee :) Meitsi lähtee miehen kanssa Suomeen parin viikon lomalle 4 päivän kuluttua, joten on ollut aika kiire shoppaillessa jne. Tuliaisiakin tuli jo ostettua yksi matkalaukullinen...ja vannoin, että ei koskaan enää. Plääh. Tää on meidän eka yhteinen reissu (USA:n ulkopuolelle). No johan sitä lomaa on odotettukin pari vuotta... Luin vähän aikaa sitten muistaakseni MTV 3:n nettisivuilla jostain hiljattain tehdystä lomiin liittyvästä tutkimuksesta. Jenkeissä ei tosiaan lomilla paljon juhlita...siis siinä mielessä, että lomapäiviä on suhteessa vähän. Suomalaisena sitä on niin hemmoteltu lomajärjestelyiden suhteen... Esim. mun työpaikalla lomaa ei voi kerralla olla plakkarissa kuin 80 tuntia (2 viikkoa) ja se kertyy aika hitaasti. Mitä enemmän on senioriteettia niin sitä nopeammin lomatunnit karttuu. Miehen työpaikalla taas on ihan eri systeemit.

Joo toi kielimuuri on tuttu juttu. Mun äidin miesystävä ei puhu englantia paria sanaa enempää. Mun äiti sai sujuvasti englantia puhuvana olla koko ajan tulkkaamassa niiden pariviikkoisen roadtripin aikana. Ja meidän häissä äidin miesystävä ei pystynyt kommunikoimaan kuin mun ja mun äidin kanssa... Mun isä ei myös juurikaan puhu englantia ja sen ja mun miehen tapaamiset on olleet aika mielenkiintoisia. Minä oon yleensä tulkannut tarvittaessa ja täyttänyt aukot. Suomalaisella logiikalla sitä ymmärtää, mitä isä yrittää sanoa, mutta miesparka ei aina ymmärrä jutun juurta ja merkitystä. Me ollaan loman aikana menossa isoihin kesähäihin, joissa tavataan paljon mun sukulaisia. Käy mun miestä jo etukäteen sääliksi... :P Mun vanhemmat on ottaneet mun miehen hyvin vastaan eikä niiden kanssa oo ollut mitään ongelmia. Kun yritin kysyä isän mielipidettä niin se totesi, että mitäs se sille kuuluu, kenen kanssa mä menen naimisiin ja että hän kunnioittaa mun päätöstä. Äidille oli ja on pääasia, että minä oon onnellinen. Hyvä niin.

Yllättävää, jos Helsinki tosiaan on niin vaarallinen kaupunki. Mulle ei koskaan oo sattunut mitään, ei edes niinä lukuisina kertoina kun oon yksin kävellyt keskellä yötä pimeillä kaduilla kotiin. Tottahan ryöstöistä, pahoinpitelyistä, raiskauksista jne. lukee lehdissä melkein joka päivä, mutta en kyllä oo koskaan kokenut Helsinkiä vaaralliseksi. Kesällä turistiaikaan nyt tietty kannattaa varoa näpistelijöitä, mutta sama tilanne on joka puolella Eurooppaa.

Jeps mut nyt täytyy mennä halaamaan tyynyä kun silmät alkaa lupsahdella... ;)

Sanna

3dflags_fin0001-0001a.gifSanna and Daniel's journey3dflags_usa0001-0001a.gif

December 13, 2007 - I-751 submitted to NSC (removing of conditions fun begins...)

December 22 - Received a rejection notice because the form was not "properly signed". Package itself was not returned.

January 1, 2008 - Received packet back from CSC. They are requesting we resubmit the packet (which is already organized by CSC) with a properly signed form.

January 2 - Packet resubmitted to California.

January 12 - NOA1 received (dated 01/07/2008)

January 19 - Biometrics appointment notice received (dated 01/15/2008)

February 1 - Biometrics

March 11 - Approved! Card production ordered (notified via e-mail).

March 20, 2008 - New card arrived in the mail :)

Done until 2018 :)

For more details including K1 and AOS journies check out "Our story" in my profile =)

Filed: IR-1/CR-1 Visa Country: Finland
Timeline
here i come :dance: happy as a camper to say hello to my fellow scandinavians...and then now they started to talk in finish...i dont understand finish :wacko:

How do you think I feel? My husband's one of them! :blink:

For detailed timeline, see member timeline data.

You have rights antecedent to all earthly governments: rights that cannot be repealed or restrained by human laws; rights derived from the Great Legislator of the universe.

--John Adams

j.jpg

Setting a good example is a far better way to spread ideals than through force of arms.

--Ron Paul

Riipustukset sen kun vaan pitenee :)

Myönnän että tämä on lähinnä minun vikani :). Oma tapa vastata postauksiin on postausten jakaminen pienempiin osiin ja älytön quotetusten määrä. Tämä johtuu luultavasti siitä, että minulla on keskivaikea lukihäiriö, joten koen tekstinseuraamisen helpommaksi, mikäli se on paloiteltu selkeisiin pieniin loogisiin osiin. Mutta ihan hyvä, että jaksat aina aloittaa enemmän alusta, jolloin nämä eivät pääse kasvamaan liian massiivisiksi :). Meillä oli vaimon kanssa pahimmillaan jopa 20. sivun sähköposteja, kun molemmat käyttivät tätä minun metodiani :P.

Meitsi lähtee miehen kanssa Suomeen parin viikon lomalle 4 päivän kuluttua, joten on ollut aika kiire shoppaillessa jne. Tuliaisiakin tuli jo ostettua yksi matkalaukullinen...ja vannoin, että ei koskaan enää. Plääh.

Toivottavasti reissu menee kivasti :)! Itse alan pikkuhiljaa valmistautumaan muuttoon. Kävin Porissa n. kaksi viikkoa sitten ja hain sieltä kaikki tavarani, jotka seuraavat mukanani NH:hon. Olen myös katsellut matkalaukkuja ja ostan kohta kaksi lisälaukkua tavarankuljettamista varten.

Viisumiprosessi on jo erittäin pitkällä. Sain viimeisen rokotuksen viimeviikolla joten se puoli on vihdoin selvitetty. Lisäksi NVC:ssä ei ole kuin yksi dokumentti jäljellä ja pieni odotus ja sitten se siirtyy konsulaatin käsiteltäväksi. Konsulaatista pitäisi saada haastattelu n. kuukaudessa, joten toivon mukaan olen NH:ssa kahdessa kuukaudessa tästä hetkestä :).

Luin vähän aikaa sitten muistaakseni MTV 3:n nettisivuilla jostain hiljattain tehdystä lomiin liittyvästä tutkimuksesta. Jenkeissä ei tosiaan lomilla paljon juhlita...siis siinä mielessä, että lomapäiviä on suhteessa vähän. Suomalaisena sitä on niin hemmoteltu lomajärjestelyiden suhteen... Esim. mun työpaikalla lomaa ei voi kerralla olla plakkarissa kuin 80 tuntia (2 viikkoa) ja se kertyy aika hitaasti.

Tarkoitat varmaan maksettuja lomia? Itse ajattelin ainakin ottaa NH:ssa palkattomia lisälomia jos tavalliset lomat eivät riitä. Vaimo on tehnyt noin muutaman kerran tullessaan USA:sta Suomeen minua katsomaan. Palkattomia lomia ei ihan joka työpaikalla voi ottaa miten lystää, mutta sillä metodilla saa yleensä tarvittaessa lisälomapäiviä :). Itselleni USA:n lomajärjestelmä sopii kuitenkin mainiosti. Olen melkoinen työnarkomaani, eli minun on pakko saatava jotain aikaan oikeastaan ihan kokoajan. Olen lievästi sanottuna hyperaktiivinen :P.

Yllättävää, jos Helsinki tosiaan on niin vaarallinen kaupunki. Mulle ei koskaan oo sattunut mitään, ei edes niinä lukuisina kertoina kun oon yksin kävellyt keskellä yötä pimeillä kaduilla kotiin.

Ei minullekaan ole mitään Helsingissä sattunut, tosin olen Helsinkiä vältellyt lähes kuin ruttoa, joten Tukholma on minulle paljon tutumpi kaupunki. Muualla Suomessa on sattunut ja tapahtunut kaikenlaista pientä. Kuudennella luokalla äitini antamat kaupparahat pihistettiin toppatakkini taskusta, jonka olin jättänyt vartioimattomana koulun naulakkoon. Porissa olen joutunut myös muutaman kerran baaritappeluun, jonka seurakusena se toinen osapuoli on aina poistettu baarista. Pahimmillaan t-paitani on repeytynyt. Kolmisen vuotta sitten Oulussa musta mies yritti ryöstää minut illansuussa kun odottelin kaveriani. Kaveri ennätti juuri ajoissa paikalle, joten ryöstö jäi yritykseksi. Näiden pienhaaverien seurauksena olen tosin oppinut muutaman asian. Älä jätä arvoesineitä vartioimattomien vaatteiden taskuihin, älä juttele takaisin miespuolisille hoppareille/rentuille/skinheadeille jotka haluavat jutella kanssasi ja mikäli näet mustan miehen pimeällä luiki pakoon. Nämä asiat ovat varmaan intuitiivisia muille, mutta itse olen oppinut ne kantapäänkautta :).

Raapustele taas joskus lisää kun ennätät. Tällä kertaa tuli vähän lyhyempi viesti, kun en oikein keksinyt muuta kirjoitettavaa :(...

fi1.gif L & R nh1.gif

10/15/04 Met online

03/15/05 Met IRL

12/25/05 Got engaged

06/06/06 Got married

USCIS: I-130 Process

02/16/07 I-130 sent to VSC

02/21/07 NOA1 from VSC

02/24/07 Touched, check cashed

05/11/07 Touched, transferred from VSC to CSC

05/14/07 Touched

05/15/07 Touched

05/22/07 Touched, pending at CSC

05/23/07 Touched

06/07/07 NOA2 from CSC

06/08/07 Touched, approval notice sent

NVC: CR-1 Process (used James' NVC Shortcuts v2.0)

06/22/07 NVC received and case number HLS2007****** assigned

07/09/07 DS-3023 and I-864 fee bill generated

07/10/07 DS-3023 e-mail and I-864 payment sent

07/20/07 DS-3023 e-mail and I-864 payment accepted

07/23/07 IV fee bill and I-864 package generated

08/02/07 IV fee bill and I-864 package (08/01) received

08/02/07 IV payment and I-864 package sent

09/09/07 IV payment and I-864 package (08/14) accepted

09/10/07 DS-230 generated

09/12/07 DS-230 sent

09/17/07 DS-230 accepted

09/25/07 NVC complete

10/01/07 NVC forwards case to Helsinki

Embassy: CR-1 Process

10/08/07 Embassy received

10/10/07 Packet 3 received

10/11/07 Packet 3 sent

10/16/07 Packet 4 received

10/18/07 Medical

10/31/07 Interview date (rescheduled from 10/22)

11/03/07 Visa received

11/28/07 US Entry (POE: Boston)

01/19/08 Wellcome letter received

01/22/08 Green card received

USCIS: I-751 Process

08/30/09 Ninety day window opens

09/29/09 I-751 sent

Joskus suomalaiset on niin uskomattoman sinisilmaisia .. eli lompakko takataskussa kunnolla nakyvilla, veska auki ja vaikka kainalossa niin sisallot nakyy .. koko maailma ei ehka ole aina yhta turvallinen kuin 100 asukkaan pikkukyla jossain. Mutta kai noissa pelotteluissa miten xyz paikka on vaarallinen on lahinna tarkoitus myyda mediaa missa kerrotaan miten vaarallista jossain on. Joskus se etta on turisteja joilla on 30 x isommat tulot kuin paikallisilla voi olla houkutusta tietyille henkiloille.

Suomessa ei ole mitaan kummempia tapahtunut. Italiassa pelastin silloisen poikaystavan ampumiselta kirkon ja poliisiaseman valilta ja vajaa pari sataa metria kotoa. Napolissa pollittiin rillit (ei edes aurinkolasit vaan vahvuuksin .. oli tosin repussa eika paassa silla silloin olisin takuulla huomannut jos olisi paalla), Pariisissa ryostettiin ja hakattiin tajuttomaks, ja siinapa noi kai sit.

Ei kai rokotuksia tarvii cr/ir:lla? Eiks ne ole vasta aos?

'Suunnattomasti' ilahduttaa ajatus siita etta k3 ehtii nopeammin kuin tuo cr/ir. Kun k3 on pakko tehda siella missa meni naimisiin, tuo olisi kaytannossa sita etta lennan suomeen pelkastaan sen takia, enka voi palata takaisin ennen kuin saan passin postissa leimoin. Yhdensuuntaisten lentolippujen huvia ...

Toinen mita mietin on miten ihmeessa nuo laakarit ja rokotukset tms toimii. Mulla on ala-asteelta pahvinen noin luottokortin kokoinen lipuska missa on mita rokotteita on. Mitaan GP:ta ei ole missaan maassa, eli valtan laakareita niin kauan kuin on alle 41 c kuume tai pystyn kavelemaan. Jos taas taalla tulee nuo haastattlut tms milla jonkun ikivanhan analogisen rokotuspaperin saa konvertoitua sellaiseksi etta se kay? Uudestaan en halua piikkeja jotka jo on.

pelottaa.. jotenkin tulee mieleen muutaman maan sisaiset ja ulkoiset politiikat ei niin kovin kauan sitten historiassa. Ja patriot act jotka antaa tekosyyn kaapata kaikki maassa ja maan ulkopuolella meneva kommunikointi .. :( kai yhteensa jonkin sortin viisumidepis. Blah.

USAn Suomalaisten Foorumi <-- online place for the Finnish in US

Blog

938 days to get K-3.

AOS approved on day 1304.

Joskus suomalaiset on niin uskomattoman sinisilmaisia .. eli lompakko takataskussa kunnolla nakyvilla, veska auki ja vaikka kainalossa niin sisallot nakyy ..

Yup, totta, totta. Noiden omien pikkutapahtumien jälkeen olen kyllä oppinut että lompakko pidetään etutaskussa ja mitään arvotavaroita ei jätetä hetkeksikään ilman vartiointia. Itse en tosin ole matkustanut kun Keski- ja Etelä-Euroopan maissa, Virossa sekä Yhdysvalloissa, joten en ole edes millään vaarallisilla alueilla koskaan ollut. Pori oli kuuluisa nuoruudessani siitä, että siellä oli Suomen eniten väkivaltarikoksia per capita jonkun aikaa. Turku taas tunnetaan huumesatamana. Mutta eivätpä tuollaiset asiat paljoa katukuvassa näy, jollei itse pyöri merkillisissä piireissä... Maailmasta on onneksi tulossa kokoajan turvallisempi paikka. Vielä 1700-luvulla Lontoossa tehtiin yli 300 murhaa per 100 000 as per vuosi, nykyinen luku on alle 3.

Ei kai rokotuksia tarvii cr/ir:lla? Eiks ne ole vasta aos?

Tarvii, valitettavasti. CR/IR visalla ei ole mitään AOS-vaihetta, CR:llä on ainoastaan RC-vaihe (Removing Conditions) IR:llä ei ole edes sitä. Ero on siinä, että K3 visalla ei saa suoraan greencardia, vaan sen joutuu anomaan AOS:n kautta. CR visalla saa suoraan väliaikaisen greencardin jonka joutuu anomaan pysyväksi RC:llä. IR:llä saa suoraan pysyvän greencardin. Tämän vuoksi CR/IR viisumit vaativat rokotukset jo ennen lääkäriin menoa, vaikka lääkärissä voi saada joitain piikkejä.

'Suunnattomasti' ilahduttaa ajatus siita etta k3 ehtii nopeammin kuin tuo cr/ir. Kun k3 on pakko tehda siella missa meni naimisiin, tuo olisi kaytannossa sita etta lennan suomeen pelkastaan sen takia, enka voi palata takaisin ennen kuin saan passin postissa leimoin. Yhdensuuntaisten lentolippujen huvia ...

Mikset muuten kerro mitään timelineä? Olisi mukava tietää tarkemmin missä kohtaa viisumisi on menossa? Eikai sinunkaan odottelu enää kauaa voi kestää, kun kerran suunnilleen samaan aikaan aloitimme viisuminhaun, tietysti tässä pelissä on mukana onnea enemmän kuin paljon...

Toinen mita mietin on miten ihmeessa nuo laakarit ja rokotukset tms toimii. Mulla on ala-asteelta pahvinen noin luottokortin kokoinen lipuska missa on mita rokotteita on. Mitaan GP:ta ei ole missaan maassa, eli valtan laakareita niin kauan kuin on alle 41 c kuume tai pystyn kavelemaan. Jos taas taalla tulee nuo haastattlut tms milla jonkun ikivanhan analogisen rokotuspaperin saa konvertoitua sellaiseksi etta se kay? Uudestaan en halua piikkeja jotka jo on.

Itse en tiedä vielä mitään lääkärintarkastuksesta, kun sellaista ei ole ollut mutta tiedän että se on melkoinen tehotarkastus johon sisältyy joku keuhkoröntgen ja jossa tehdään sukupuolitautitestit ja tuberkuloositestaus. Tämän lisäksi lääkäriin joutuneista kaikki ne joutuvat päihdetestiin, joilla on päihteisiin liittyviä rikkeitä (esim. rattijuopumus tai pilven poltto). Sama testi tehdään kuulemma myös satunnaisesti muille, eli kannattaa olla juomatta pari pv ennen lääkärintestiä.

Rokotusjutut ovat kuulemma lähes randomeita ja ne vaihtelevat iän ja sen maan mukaan, josta kyseinen henkilö tulee. Itse käytin tätä listaa lähteenä, eli jos nuo kaikki on keltaiset & liilat rokotteet on, niin sitten on varmasti ainakin kaikki kohdallaan. Toinen hyvä urli on tämä tässä, joka käsittelee Brittien pakollisia rokotteita. Itse päädyin ottamaan kaikki puuttuvat rokotteet ja hinnaksi tuli jotain 330e. Sain yhteensä kahdeksan piikkiä (ja pelkään piikkejä), mutta olen myös kuullut tapauksia tällä foorumilla, jossa IR-1/CR-1 viisumi olisi viivästynyt puolivuotta hepatiittirokotteen vuoksi (hepatiittirokotteen viimeisen piikin voi saada vasta puolivuotta sen ensimmäisen jälkeen). Noita listoja käyttäen voit tehdä omat rokotusvalintasi, minä pelasin (vähän liiankin) varmanpäälle :).

Ei minullakaan ole mitään kunnollisia rokotuskortteja, mulla on yksi Porin arvauskeskuksesta, sellanen keltanen pahviläpyskä. Sitten mulla on toinen YTHS:ltä, sininen pahiläpyskä ja sitten on yksi A4 paperi armeijasta. Eli ei mitään tollaisia hienostuneita juttuja, mutta kyllä ne kaikki rokotteet siinä näkyy ja tuossa on hoitajan/lääkärin allekirjoituksia ja leimoja enemmän kun tarpeeksi, joten eiköhän tämä riitä.

Tuo pelottaa.. jotenkin tulee mieleen muutaman maan sisaiset ja ulkoiset politiikat ei niin kovin kauan sitten historiassa. Ja patriot act jotka antaa tekosyyn kaapata kaikki maassa ja maan ulkopuolella meneva kommunikointi .. :( kai yhteensa jonkin sortin viisumidepis. Blah.

Tuota viisumidepistä on liikkeellä :(. Mun odottelu meni kivasti tuosta elokuusta 2006 tuonne maaliskuun lopulle saakka. Sen jälkeen odotus alkoi ärsyttää. Varsinainen kunnollinen vitutus alkoi suunnilleen elokuun (2007) alussa. En oikeen saa enää mitään aikaan päivisin. Jaksan just ja just laittaa ruokaa (tai hakea pizzaa), käydä lenkillä, opiskella ehkä tunnin ja tunnin tehdä jotain projektitöitä. Sen lopun 12h istun tässä koneella ja katselen viisumijuttuja, en edes tee mitään järkevää, vaan katselen vaan esim. tämän foorumin ikkunoita edes takas, kirjoittamatta tänne mitään tai aina edes lukematta keskustelunaiheita :(. Stressihormoonitasot alkaa myös nousta korviin, joka näkyy mm. painon nousuna. Onneksi tämä loppuu (toivottavasti) pian.

Muakin pelottaa tuo henkilökohtaisen ja taloudellisen vapauden jatkuva kutistuminen. Tosin tämän prosessin aikana (ja etenkin niitä kauhutarinoita kuunnellessa) olen oppinut, että varsinkaan huumausaineiden kieltoa tai USA:n ulkopolitiikkaa ei kannata kommentoida, varsinkin silloin jos siitä sattuu omaamaan ns. väärän mielipiteen. Jopa näitä asioita kommentoimalla voi löytää itsensä lentokielto tai FBI:n listoilta, joka ei ole kovin toivottava paikka näin tämän prosessin sujuvuutta ajatellen. Itse asiassa olen tullut siihen tulokseen, että niin kauan sinulla ei ole minkään sortin sananvapautta USA:ssa kunnes olet kansalaisuuden saanut. Tämän vuoksi lienee parasta järjestää kolmivuotinen hiljaisuuskilpailu siitä hetkestä eteenpäin kuin jalalla maahan astuu. Näin henk. koht. pelkään muuten kaikkein eniten pakollista draftausta ja olen täysin varma, että se palaa pian takaisin. Onneksi täytän 11 kuukauden kuluttua 26, jonka jälkeen se ei nykylain mukaan enää koske minua. Tosin niillä on (epäsuosittu) lakiesitys kongressissa, jonka mukaan draftaus koskisi tasan kaikkia miehiä ja naisia 18-42ween välillä...

fi1.gif L & R nh1.gif

10/15/04 Met online

03/15/05 Met IRL

12/25/05 Got engaged

06/06/06 Got married

02/21/07 NOA1 from VSC

05/14/07 Touched

05/15/07 Touched

05/23/07 Touched

06/07/07 NOA2 from CSC

09/12/07 DS-230 sent

09/17/07 DS-230 accepted

09/25/07 NVC complete

10/11/07 Packet 3 sent

10/18/07 Medical

11/03/07 Visa received

09/29/09 I-751 sent

Sigh... ja vaikka joskus sadan vuoden paasta hankkisikin kansalaisuuden, siltikaan tuskin tulee lisaa sananvapautta. Tuskinpa wiretapping vahenee.

En o pistany linea koska en ole taysin varma missa vaiheessa mikakin kohta on menossa. Kun tiedan tarkmmin ..

Rokotusvaatimuslista taitaa vaan kuin kasvaa sita mukaa kun Glaxo ja muut rokotteita valmistavat yritykset tuo markkinoille lisaa tavaraa.

Toissa paiva, senkin jalkeen netissa ... yksin ei huvita menna minnekaan. Tai tehda paljon mitaan.

Blog

938 days to get K-3.

Filed: Citizen (apr) Country: Sweden
Timeline

Här tittar man in på den skandinaviska tråden för första gången på VJ och möts av moi mukkulat *småfnissar* "Laita moottorisaha sivulle, en halua sinulle mitään pahaa!" eller nått, typ Finska är inte så skönt till att börja med, och när jag försöker slaktar jag det ännu värre, sorry guys :P

*skrivet lite tongue in cheek, hoppas ingen tar illa upp!*

Tillbaka till vardagen...

Här tittar man in på den skandinaviska tråden för första gången på VJ och möts av moi mukkulat *småfnissar* "Laita moottorisaha sivulle, en halua sinulle mitään pahaa!" eller nått, typ Finska är inte så skönt till att börja med, och när jag försöker slaktar jag det ännu värre, sorry guys :P

*skrivet lite tongue in cheek, hoppas ingen tar illa upp!*

Tillbaka till vardagen...

Vi finnar erövrade den skandinaviska threaden då inga andra skandinaver var intresserade över threaden. Så det är nog inte vårt fel iaf :P. Jag har tidigare försökt att sätta up en trevlig svenskspråkig (eller snarast nordisk) diskussion men det ser ut som om ingen annan skulle vara så väldigt intresserad av min idé :(. Jag tror att ingen tar illa upp av att bli hotad med att sågas i bitar med en motorsåg, det är ju ganska normalt sista och slutligen :P. Man bör dock inte glömma att "den som bäddar välter ofta liten tuva om och om igen..." :D.

fi1.gif L & R nh1.gif

10/15/04 Met online

03/15/05 Met IRL

12/25/05 Got engaged

06/06/06 Got married

02/21/07 NOA1 from VSC

05/14/07 Touched

05/15/07 Touched

05/23/07 Touched

06/07/07 NOA2 from CSC

09/12/07 DS-230 sent

09/17/07 DS-230 accepted

09/25/07 NVC complete

10/11/07 Packet 3 sent

10/18/07 Medical

11/03/07 Visa received

09/29/09 I-751 sent

• 3 weeks later...
Filed: Citizen (apr) Country: Sweden
Timeline

Moi mumin =)

Något måste ni ju få erövra helt klart, ni har många dastardly deeds att ta igen, med eller utan virtuella motorsågar ;) Som för övrigt måste anses vara helt normalt! Maken är fascinerad över nyheterna hemifrån, folk som blir harpunerade i Gbg, jagade med järnrör på pendelstationer i Sthlm och lite allmänt yxviftande runt om i landet med jämna mellanrum. Restrektiva(re) vapenlagar kittlar uppenbarligen kreativiteten! Eller så tager man vad man haver i stundens hetta ... =/

Synd att inga hakade på, en nordisk mix vore trevligt att se.

Nu ska jag ut och valla tuvor, de välter både sig själva och andra lite då och då så man måste passa lite.

Pojat, pojat! Tai oikeastaan, tytöt, tytöt :P!

Meidän IV lasku joka oli ollut jumissa NVC:ssä lähes puolitoista kuukautta on vihdoin lunastettu :dancing: mikä tarkoittaa sitä, että viimeinen vaihe NVC:ssä pääsee käynnistymään :)! Laskin juuri, että oma haastattelu on 20pvn tienoilla marraskuussa ja pääsen muuttamaan n. 20. joulukuuta :)! En malta millään odottaa, kerrankin tuntuu siltä, että tämä viisumiprosessi ei ole ihan hirvittävän tuskaista taivallusta :P. Noh, on tässä vielä melko paljon puuhastelua edessä mutta kuitenkin.

Olin tuonut NH:sta kotiin paikallista sokeroitua limua ja jakanut sitä kavereille ja sukulaisille lahjaksi. Olin tosin säästänyt itselleni yhden pullon ja nyt oli hyvä aika avata se :blush:...

Mitäs teille muille kuuluu :)?

fi1.gif L & R nh1.gif

10/15/04 Met online

03/15/05 Met IRL

12/25/05 Got engaged

06/06/06 Got married

02/21/07 NOA1 from VSC

05/14/07 Touched

05/15/07 Touched

05/23/07 Touched

06/07/07 NOA2 from CSC

09/12/07 DS-230 sent

09/17/07 DS-230 accepted

09/25/07 NVC complete

10/11/07 Packet 3 sent

10/18/07 Medical

11/03/07 Visa received

09/29/09 I-751 sent

Aah hyva etta sulla on joku aikataulu selvilla :)

Samalla kun paivat lyhenee ja valon maara pienenee mun huumori ja kaikki muu muuttu talvisemmaksi. Eli talvella oon lahinna karhu = toissa tai nukun. Ja taa about Lontoon pohjoisuusasteella...

Eli saan entista vahemman aikaiseksi. Tai no, 7.30 aamulla toihin pain ja 6:lta olen kotona normaalivuorossa niin ei sen jalkeen kauhean montaa tuntia jaa jotka yleensa on netissa ja viikonloput myos .. paitsi silloin kun pitaisi saada jotain toitakin aikaan viikonloppuna. Kuten nyt..

Tekee mieli menna jonnekin lampimaan jouluks tai tammikuuksi. Argentiina tai Meksiko ehka .. jonnekin mista paasee molemmista paikoista lentaen ettei tartte ensin olla 18-24 koneessa tullakseen tanne ja taalta 10 tuntia etp muualle.

Blog

938 days to get K-3.

Heips vaan sinnekin :)

Hengissä ollaan, vaikka oonkin Suomen reissun jälkeen ollut kunnon räkätaudissa pari viikkoa. Oikein kiva :P Aattelin, että pakko vihdoin riipustaa ees jotain. Tuotiin muuten Suomesta matkalaukullinen karkkia...ah ja nam.

Joo lääkärintarkatus Suomen päässä oli aika tarkka. Kaikki mahdollinen testattiin HIVistä ja syfiliksestä tuberkuloosiin (just se keuhkoröntgen) jne. Mulla meni muistaakseni jotain 320-330 egee. Se lääkäri ei tosin vaivautunu punnitsemaan, mittaamaan pituutta tai tarkastamaan näköä. Kysy vaan, että paljonko mikäkin oli. Aika helppo tapaus siis. Esim. Englannissa ne saattaa tutkia sukupuolielimet (ulkoisesti), joten aika helpolla Suomessa pääsee lääkärintarkastuksen suhteen kuten myös konsulaatissa moniin muihin maihin verrattuna. Mulla oli kanssa neuvola ja ala-/yläaste-/lukioaikaset rokotuskortit, mutta ne saa lääkärillä käännettyä englanniksi kansainväliselle rokotuskortille. Mulla oli sellanen tosin jo valmiina, kun tarvitsin sen aikanaan Japaniin vaihtoon lähtiessä. Siihen sitten vaan lisättiin ne rokotukset, jotka piti uusia (mulla jäykkäkouristus ja polio). Otin sen hepatiittirokotteenkin, kun olin tarpeeksi ajoissa tsekannut kaikki noi rokotusjutut valmiiksi. Sain kakkosrokotuksen nippanappa ajoissa ennen tänne muuttoa. Kakkosrokotteen voi toki ottaa myös muuton jälkeen uudessa kotimaassa. Oli sitten helpompi asioida täällä päässä, kun oli kaikki paperit valmiina ja englanniksi käännettynä. En täällä päässä AOSia hakiessa tarvinnut kuin rokotetodistuksen, joka oli helppo saada kansainvälisellä rokotuskortilla.

Meitsi odotti haastattelua siellä Suomessa muistaakseni noin kuukauden. Nopeamminkin ajan olisi varmasti saanut, jos olisi hoitanut lääkärintarkastuksen ihan heti kuntoon. Haastattelu oli helppo ja aika nopea. Kunhan on kaikki paperit kunnossa ja rahaa mukana niin ei hätää. Minä tosin unohdin lompakon käsilaukkuun, joka piti jättää lähetystön portille turvamiehille. En kuulemma ollut ensimmäinen, jolle oli käynyt niin... Joo ei muuta kun lykkyä teille molemmille. Toivottavasti saatte yhtä mukavan haastattelijan, kun mulla oli. Se oli sellanen pienikokonen mies, jolla oli 80-luvun takatukka :D

Stabu, eikö oo kiva kun ruotsalaiset nimittelee muumiksi? :P

cartaverde, hyvä suunnitelma sulla. Oispa mullakin vielä lomaa ja rahaa. Karibia vois olla kanssa aika jees?

Riipustelkaapa ihmiset lisää niin saadaan taas juttu kulkemaan.

T. Sanna

December 13, 2007 - I-751 submitted to NSC (removing of conditions fun begins...)

December 22 - Received a rejection notice because the form was not "properly signed". Package itself was not returned.

January 1, 2008 - Received packet back from CSC. They are requesting we resubmit the packet (which is already organized by CSC) with a properly signed form.

February 1 - Biometrics

For more details including K1 and AOS journies check out "Our story" in my profile =)

Joo lääkärintarkatus Suomen päässä oli aika tarkka. Kaikki mahdollinen testattiin HIVistä ja syfiliksestä tuberkuloosiin (just se keuhkoröntgen) jne. Mulla meni muistaakseni jotain 320-330 egee. Se lääkäri ei tosin vaivautunu punnitsemaan, mittaamaan pituutta tai tarkastamaan näköä.

Surullisinta tässä koko viisumiprosessissa on varmaan se tosiasia, että kun paperit liikkuu hieman eteenpäin, niin siitä jaksaa olla onnellinen ehkä n. 2-päivää jolloin muistaa, että ai niin kohta joku taho vaatii taas lisää papereita ja tarvii taas odottaa jonkun lipun tai lapun hyväksymistä :(.

Ihan vaan varmistuakseni, satutko muistamaan otettiinko siellä tosiaan verikoe? Entä saako tulokset kaikesta samana päivänä vai joskus myöhemmin? Miten on, voiko omat tulokset katsoa ennen haastattelua vai onko se joku ns. suljettu kirje jonka saa avata vasta haastattelussa? Henk. koht. en yhtään tykkää, etten saa itse aina edes tietää, mitä informaatiota minusta toimitetaan minnekin :(...

Mulla oli kanssa neuvola ja ala-/yläaste-/lukioaikaset rokotuskortit, mutta ne saa lääkärillä käännettyä englanniksi kansainväliselle rokotuskortille. Mulla oli sellanen tosin jo valmiina, kun tarvitsin sen aikanaan Japaniin vaihtoon lähtiessä. Siihen sitten vaan lisättiin ne rokotukset, jotka piti uusia (mulla jäykkäkouristus ja polio). Otin sen hepatiittirokotteenkin, kun olin tarpeeksi ajoissa tsekannut kaikki noi rokotusjutut valmiiksi. Sain kakkosrokotuksen nippanappa ajoissa ennen tänne muuttoa. Kakkosrokotteen voi toki ottaa myös muuton jälkeen uudessa kotimaassa. Oli sitten helpompi asioida täällä päässä, kun oli kaikki paperit valmiina ja englanniksi käännettynä. En täällä päässä AOSia hakiessa tarvinnut kuin rokotetodistuksen, joka oli helppo saada kansainvälisellä rokotuskortilla.

Kuten tiiät, niin mun viisumissa ei ole AOS-vaihetta, joten kaikkien rokotusten on oltava kohdalla jo lääkärintarkastuksessa tai viimeistään haastattelussa. Tiedätkö miten paljon tuo kansainvälinen rokotuskortti maksaa ja miten pikaisesti sen saa? Mulla on tällä hetkellä rokotusinfoa 9:llä eri lapulla, joten se helpottaisi jos riittäisi, että vie lääkärintarkastukseen vaan yhden kortin. Veitkö itse sinne muitakin lappuja kuin sen kansainvälisen rokotuskortin? Riittikö se? Mun yksi ongelma on siinä, että polio rokotteeni on kohta 8wee vanha, eli se ei ole kaikkien säädösten mukaan enää voimassa ja YTHS ja TEHY kummatkin sanovat, että "Suomessa ei poliorokotteita enää anneta" eli en sitten tiedä mitä tapahtuu lääkärintarkastuksessa kun tuota rokotetta ei mistään saa :(. Noh, en usko että tämä on mikään suurempi ongelma.

Minä tosin unohdin lompakon käsilaukkuun, joka piti jättää lähetystön portille turvamiehille.

En ole itse vieläkään varma, että pitääkö mun tosiaan maksaa jotain tuosta viisumista. Käsittääkseni vaimo on jo maksanut kaiken, mutta eihän sitä koskaan tiiä. Ajattelin kyllä ottaa muutaman satasen extraa kaiken varalle.

Stabu, eikö oo kiva kun ruotsalaiset nimittelee muumiksi? :P

Hah :D. Mietin muuten pitkään, miksi ruotsalaiset kutsuvat suomenruotsalaisia muumeiksi. Sitten syy selvisi. Ruotsissa lähetetään myös muumipiirrettyjä, joissa suomenruotsalaiset puhuvat muumien äänet. Ruotsissa ajatellaan, että eihän kukaan oikeasti puhu tällaista ruotsia (pääasiassa ruotsalaiset eivät tiedä edes suomenruotsalaisten olemassaolosta, puhumattakaan eestinruotsalaisten olemassaolosta) ja sitten pahemman kerran yllättyvät kun kohtaavat suomenruotsalaisen :D. Minua ei muumittelu kyllä hirvittävästi haittaa, suomalaiset kutsuvat ruotsalaisia säännöllisesti homoiksi ja siihen verrattuna muumi on kyllä kohtelijasta käytöstä ;).

fi1.gif L & R nh1.gif

10/15/04 Met online

03/15/05 Met IRL

12/25/05 Got engaged

06/06/06 Got married

02/21/07 NOA1 from VSC

05/14/07 Touched

05/15/07 Touched

05/23/07 Touched

06/07/07 NOA2 from CSC

09/12/07 DS-230 sent

09/17/07 DS-230 accepted

09/25/07 NVC complete

10/11/07 Packet 3 sent

10/18/07 Medical

11/03/07 Visa received

09/29/09 I-751 sent

Pikavastaus näin illan päätteeksi ;)

Kyllä ne otti verikokeen siellä lääkärintarkastuksessa. Tuloksia ei saanut samana päivänä. Mun piti muistaakseni oottaa pari päivää. Se tosin varmastikin riippuu siitä, missä ja mihin aikaan lääkärintarkastus on. Tulokset saa suljetussa kirjekuoressa, jota ei saa itse avata. Kuori pitää ottaa haastatteluun mukaan. Lähetystön virkailijat avaa sen sitten siellä. Kannattaa ottaa se keuhkokuvakin mukaan haastatteluun, vaikka ne ei ainakaan mun tapauksessa sitä edes tsekanneet. On tosiaan aika kökköä, ettei papereita pääse itse katsastamaan. Lääkäri kyllä varmasti kertoo tarkastuksen yhteydessä, jos jossain viiraa...

Se kansainvälinen rokotuskortti ei muistaakseni maksanut mitään tai jos se jotain maksoi, niin ei se ainakaan paljon voinut olla, kun en kerta muista. Se on vaan sellanen läpyskä, jossa tiedot on englanniksi ja oliko se nyt ranskaksi tms. jos tarvis. Ne vaan siirtää/kokoaa kaikki rokotustiedot siihen yhteen läpyskään. Sain sen muuten YTHS:ltä. Otin siellä sen hepatiittirokotteen. Poliorokotteen sain siellä lääkäriasemalla, jossa varsinainen lääkärintarkastus tehtiin. Otin sinne lääkärintarkastukseen mukaan kaikki rokotuskortit, jotka vaan löysin. Lääkäri katto sitten niistä rokotustiedot papereihin. Lekuri kyllä kysyi, että tarviinko kansainvälisen kortin, mutta mulla oli jo sellanen.

Viisumit maksetaan tietty etukäteen, mutta siellä lähetystössä peritään haastattelun yhteydessä joku käsittelymaksu tms. En nyt muista. Hinnatkin on varmaan jo muuttuneet. Kannattaa varmaan käydä tsekkaamassa tarkempaa tietoa lähetystön nettisivuilta.

Juu ja ihan hyvä pointti sulla Stabu. Mieluummin tosiaan muumi kun ** :P

T. Sanna

February 1 - Biometrics

Itse asiassa tuli tarkemmin katseltua maailman karttaa eli mihin sita huvittaisi menna... jonnekin lampimaan missa on pidemmat paivat kuin taalla joulu/tammikuussa, ja jos lennot maksaa enemmen niin maksakoon kerrankin, sen verran tulee oltua pihi arkielamassa etta kai joskus voi. Sita paitsi kohta 2 v naimisissa ja ei ole vielakaan ehditty tehda honeymoonia minnekaan (pakolliset sukulais- tyo- yms vierailut ei tosiaan ole honeymoon). Joten.. ehka Bahamas tai Bermuda. Ne pitas olla suhteellisen helppojen lentoyhteyksien paassa kummaltakin suunnalta. :)

Blog

938 days to get K-3.

Didn't find the answer you were looking for? Ask our VJ Immigration Lawyers.
Guest
This topic is now closed to further replies.
- Back to Top -

Important Disclaimer: Please read carefully the Visajourney.com Terms of Service. If you do not agree to the Terms of Service you should not access or view any page (including this page) on VisaJourney.com. Answers and comments provided on Visajourney.com Forums are general information, and are not intended to substitute for informed professional medical, psychiatric, psychological, tax, legal, investment, accounting, or other professional advice. Visajourney.com does not endorse, and expressly disclaims liability for any product, manufacturer, distributor, service or service provider mentioned or any opinion expressed in answers or comments. VisaJourney.com does not condone immigration fraud in any way, shape or manner. VisaJourney.com recommends that if any member or user knows directly of someone involved in fraudulent or illegal activity, that they report such activity directly to the Department of Homeland Security, Immigration and Customs Enforcement. You can contact ICE via email at Immigration.Reply@dhs.gov or you can telephone ICE at 1-866-347-2423. All reported threads/posts containing reference to immigration fraud or illegal activities will be removed from this board. If you feel that you have found inappropriate content, please let us know by contacting us here with a url link to that content. Thank you.
  • Create New...